2010. augusztus 26., csütörtök

A KÖZÖNSÉG A SZEMÉVEL HALL

Az elmúlt évtizedben radikális változáson ment keresztül a partykultúra és a zenei élet mind a nagyvilágban, mind Magyarországon. Hazánkban ez egy kicsit másképpen történt, mint más országokban.

Az elektronikus zene korántsem a kétezres évek második felében tört be Magyarországra, mint ahogy ezt sokan hiszik. Az egész a nyolcvanas években kezdődött, bár a világon már a 70 –es években elterjedt műfaj volt. A nagyvilágban olyan nevek tették le az alapokat, mint a Kraftwerk, Giorgio Moroder, Larry Levan, Frankie Knuckles, Lee Perry, Sven Väth, Robert Leinert,  Brian Transeau, Total Eclipse, The Infinity Project, Hallucinogen, Grooverider és Fabio, Guy Called Gerald, Goldie, Hybrid, Danny Tenaglia és még sorolhatnánk napestig.  Ezen emberek munkássága önmagáért beszél, és a gyökereit képezi mindannak, amit ma modern tánczenének hívunk.
Hazánkban a 90 –es évek közepén tetőzött és nyert teret magának az elektronikus zene, amikor is előtérbe kerültek ezek a rendezvények. 1995 –ben létrejött a máig nagy sikereknek örvendő Hyperspace rendezvénysorozat, és ezzel HotX és csapata elsőként kezdte el lefektetni Magyarországon a partykultúra alapjait. Ugyanebben az évben jelent meg az underground kultúra legpatinánsabb lapja, a Freee Magazin, mely megteremtette ezen szcéna sajtóképviseletét. 2000 –ben a Berlini Love Parade mintájára itthon is beindult az utcai felvonulás techno őrülete a Budapest Parádé. Néhány évvel később, 2002 –ben került először megrendezésre Magyarországon a szintén Berlinből induló Mayday is.
Az eredetileg gyárépületekbe és eldugott szórakozóhelyekbe koncentrálódott partyk, mára elvesztették ideológiájukat, és beköltöztek a városok fényűző klubjaiba. Ennek hatására két ágra szakadt az elektronikus zene. Egy az alapokat és hagyományokat őrző, rendkívül változatos és szórakoztató underground, és a nagy bevételre hajtó, trendi, de ugyanakkor snassz, slágeres mainstream. Az első kategóriában ma olyan nevek munkássága példaértékű, mint Bernáthy, Slam Jr., Dandy, Chris, HotX, Snake Sedrick, Belocca, Retroid, Chris Drifter, Budai (a teljesség igénye nélkül), a második kategóriában pedig a média által felkapott Hamvai, Bárány és Antonio nevét kell megemlíteni.
A mai közönség nem akar és nem is tud különbséget tenni ezen két vonulat között, mindez a tájékozatlanságuknak köszönhető. Nem tudják, hogyan, és mi alapján ítéljék meg egy DJ munkáját, sőt néha még azzal sincsenek tisztában, hogy milyen rendezvényre érkeztek. Egy kis odafigyeléssel és igényességgel mi magunk is ki tudjuk deríteni, hogy milyen zenéket szeretünk, és nincs szükség arra, hogy mások az orrunknál fogva vezessenek. Mára szomorú valósággá vált a haknizenészek egykor cinikusnak tűnő mondata: A közönség a szemével hall. Ma már ha tömegeket akarunk látni egy partyn a színvonalat alább kell adni, hiszen az embereket már nem a zene és a hozzá kapcsolódó ideológiák, kultúra és érzések érdeklik, hanem az hogy melyik előadó buliján van a legnagyobb tömeg. Ez az, amin mi szeretnénk változtatni és felhívni erre az egetverő igénytelenségre és problémára a figyelmet. Ezért jött létre a Határtalan Hangzások című műsorunk a MustárFM –en, hogy a house és egyéb elektronikus zenét kedvelő fiatalok tisztában legyenek azzal, hogy mit hallgatnak és még milyen lehetőségeik vannak zenei téren.


Misty & Lady Anne

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése